måndag 10 mars 2014

Prematurtankar...


Jag har funderat ett tag på Jonathans stora behov av närhet, speciellt när han sover. Jonathan kan vakna till flera gånger och bara kolla att vi är där, helst vill han sova hud mot hud fortfarande. 

Jag tror själv att det har med hans tidiga födsel att göra. Fick mina tankar lite bekräftade igår när jag läste en annan prematurmammas blogg och hon hade skrivit ganska exakt vad jag tänkt! När andra barn har vaggats till sömns i mammas mage har Jonathan legat i en stressig miljö med plingande maskiner, nålstick och ständiga vändningar. 

Redan på Neo fick vi veta att han var orolig på nätterna, vilket gjorde det jobbigare ändå att lämna honom där och gå hem. Som bäst och längst har han alltid sovit när vi suttit känguru och haft honom nära. 

Samma nu, lägger vi ner honom kan han sova Max 45 minuter, medan han kan sova det dubbla på mig. 
Det gör fortfarande ont i mig att tänka på hur mycket vår stackars kille behövt gå igenom! Tittar ibland på hans händer och ser alla nålstick och önskar att min kropp kunde gett honom och Leo en bättre start... Trots det är han tuff, levnadsglad, busig och rätt social. Sen har han ju den egenskap som så himla många prematurer verkar besitta, en enorm envishet :)

Så vad gör det att han vill sova nära och håller sin mamma vaken på nätterna? En dag blir han stor ändå och då kommer han bestämma sig för att sova i egen säng och i eget rum. Tror den dagen kommer fortare än man kan ana :)

Nu bor vi hos mina föräldrar i väntan på att lägenheten ska bli såld. Det var ett rejält jobb att städa undan allt, vi jag orkar inte börja om inför visning... 
Det blir lite tufft för nick att åka, men helt klart värt det om vi får sålt lägenheten. 

Dessutom älskar Jonathan uppmärksamheten från sin mormor och morfar, ni vet de där extra procenten som man som förälder aldrig orkar lägga... Och mina föräldrar älskar att ha honom här, han blir lätt bortskämd :)

Det senaste här var en ny vagn att ha hos mormor och morfar, mycket fin :)

Igår var jag och nick och köpte en tv till mammas moster, sen installerade jag den åt henne, hon har inga egna barn som kan hjälpa henne, dessutom tycker jag det är lite kul med tekniken :) och om min mamma behövde det skulle jag vilja att någon hjälpte henne. Men vad lockande det är med en ny tv när man ser hur billigt det blivit!

I fredags kom lägenheten ut på annons och på måndag är första visningen. Är väldigt nöjd med bilderna. Lägger med en länk till annonsen för den som är intresserad :) 

Förra veckan var jag och träffade fossing, var så himla längesedan vi sågs! Så himla mysigt att träffa henne och barnen, som äntligen varit friska ett tag. Har ju behövt vara lite försiktig med sjukdomar även om han mått över förväntan bra!

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-molndal-bosgarden-molndals-kommun-hagakersgatan-14-b-6039153

Premiärtur med nya vagnen, fin va! 

Gissa om vovven lärt sig snabbt att Jonathan tycker det är kul att släppa kex till henne ;) 

Snälla Sally springer inte iväg när Jonathan kommer :)

Som vanligt är sängen mer lockande från utsidan än insidan :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar